Zaklampje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Daphne Groenendijk - WaarBenJij.nu Zaklampje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Daphne Groenendijk - WaarBenJij.nu

Zaklampje

Door: Daphne Groenendijk

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Augustus 2014 | Ghana, Tamale

Wanneer ik voor het eerst binnenkom op de afdeling ( male wards ) in mijn XXL-doktersjas door gebrek aan verpleegkundige uniformen, wordt er gek opgekeken. Na een voorstel rondje en de veel gestelde vraag of ik al getrouwd ben en naar welke kerk of moskee ik ga, mag ik aan de slag.

Een katheter inbrengen bij een man. Met vijf verpleegkundigen in opleiding, twee gedpilomeerd verpleegkundigen en mijzelf staan we om het bed heen. In de al donkere ruimte is het nu nog donkerder geworden. Oplossing: een zaklampje om even bij te schijnen. Verdovende middelen hebben ze niet, allleen wat vaseline. Arme man.

De rest van de werkdag ben ik net zo verbaasd. Hoe ontzettend primitief alles is hier en wat voor oplossingen ze verzinnen hiervoor. Vena puncties worden genomen uit de hand met een injectienaald. Het bloed wordt vervolgens in een buisje gespoten waarna het in een handschoen naar het laboratorium gaat. De bloeddruk meters zijn gemaakt van een stoffen band die om de arm wordt vastgeknoopt. De manier waarop de waarden van de vitale functies geinterpreteerd worden was nog een hele discussie. Een pols van 113 is hier geen probleem maar een temperatuur van 37.5 is koorts en moet behandeld worden met medicijnen.

• 09 September 2014 - 13:35

Rina Van Oene:

Hoi Daphne,
    Met verbazing lezen we je verslag over het inbrengen van een katheter bij een man en de wereld rond vitale functies. Wat een luxe hebben we dan in NL!
    Ben beniewd hoe je het straks weer bij ons in het ziekenhuis ervaart. Zal een complete cultuurshock zijn.
    Ga snel de andere mailtjes van je lezen! Heel leuk om je te volgen. M'n collega's lezen stiekem ook mee en vallen regelmatig ook van hun stoel af. :-)
    Groetjes van de collegá's uit het ZMC!

• 25 September 2014 - 15:25

Paula Blom:

Het lijkt mij een hele cultuur schok zowel voor de patiënt als voor de vrouwen die om zijn bed staan.